Aymarové a moje zkušenosti s nimi

13.02.2011 13:02

 

Chovem Aymarů pruhovaných se zabývám od roku 2005. V roce 2004 jsem je poprvé zaregistroval v inzerci u p.Smrčka. U inzerátu byla i fotografie a ta rozhodla-Ty chci ! V roce 05 jsem zakoupil první pár. Jednalo se o vyskoušený pár1,0 zelený a 0,1mauve(šedá). Do dnes je vlastním-jedná se opravdu o spolehlivý pár. Každoročně se mi za péči odvděčí mladými. Mívají 2x do roka 4-6 mladých,což je u aymarů úspěch. Pak jsem zakoupil další pár,ale ten vůbec společně neladil. Za 2 roky pouze 3 mladé,tak jsem přepároval. Samce jsem prodal a samici si ponechal. V roce 07 jsem zakoupil mladého samce. Takže letos se ukáže nakolik byl tento krok správný. Docela se k sobě "mají".Pár je 1,0 tyrkysový a 0,1 lutino. Poslední pár mám sestavený z mladých ptáků /2006/ Zatím od nich mám 6 mladých. Aymary chovám v bednových klecich o rozměru 60 x 40 x 40 cm. Boxy mám vyrobeny z lamino desek. Jelikoš je mám umístěny u okna,tak jsem dostatek světla vyřešil zadní stěnou bud z pexiskla,nebo jen z pletiva. Pro mladé mám větší proletovačku 120 x 45 x 45 cm. V tomto chovám aymary celoročně. V zimě jim teplota klesá max. na 13 °C. Budky používám ležaté v rozměru 30 x 20 x 20cm. Vletový otvor 5 cm.Podestýlka hoblovačky. Krmím směsí,kterou si sám míchám.Proso-zelené,žluté ,červené,oves,pšenice,lesknice,kardi,slunečnice. V době hnízdění vaječnou míchanici a klíčenou pšenici-tu milují. Podávám ji 2xdenně. Celoročně ovoce-vše co je po ruce a co chtějí. Jedni vezmou všechno,jiní jen jablka a pomeranč. Jako pochoutku dávám piškoty.Jelikoš vůbec neokusují sépiovou kost,tak jim dávám celoročně do vody šumivé kalcium. K dispozici mají i grit. Krmení dávám do keramických misek-dobře se udržují a aymary je nepřevrátí.Na dno boxů používám reklamní letáky.Na okus dávám větve ovocných stromů.K dispozici mají i koupelničky,ale koupou se jen někteří. Aymarové patří ke klidným papouškům,málo co je rozhází. Při hnízdění je možno v pohodě kontrolovat snůšku,případně krmení mladých.Samice toto snáší dobře. Nevadí ji ani kompetní vyčistění budky-asi 2x v průběhu hnízdění a krmení mladých..Alespon v mém chovu. Možná je to i tím,že mám boxy umístěné na podestě schodiště,takže jsou naučení na přítomnost lidí a nic je nevyleká. Většina aymarů se dá dobře ochočit i bez dokrmení. Já nedokmuji. Má to jednoduchý důvod-chodím do práce a tak na to prostě nemám dostatek času. Ale pokud jsem doma,tak se snažím je brát do ruky. Mladí si docela zvyknou a tak není problém je potom ochočit úplně. Aymara se dobře snáší i s andulkou. Toto se mi prokázalo na 2 případech,kdy aymarové přibyli k ochočené andulce u mojich přátel. Dokonce se andulky naučily perfektně napodobovat hlas aymary. Aymarové se hlasově moc neprojevují,jen pokud je něco vyplaší,většinou pokud je chcete chytit atd. Vlastním jen jednoho hlasitějšího samce,který dokáže dlouho "řvát" dokud nedostane jablko. Horší je to s trusem. Aymaří ho....o je po ovocné potravě opravdu pořádné. Vůbec si nezadá s mnohem většímy papoušky,jako je třeba Žako. Aymary je i zábavné pozorovat. Některé,například žerou zavěšené na větvi hlavou dolů,jak netopýr. Velice rádi šplhají po větvích a pobíhají po kleci. Všeobecně se tvrdí,že jsou špatní letci. Není to až tak pravda,létají dobře. V roce 2006 jsem zapůjčoval 5 aymarů na Kladenskou výstavu. Jeden z aymarů nám vyklouzl a letěl nejdelší let svého života. Vydržel statečně 4 oblety celého sálu-cca 350m. Teprve pak sedl a byl polapen. Pokud se rozhodnete pro chov aymarů,bud jako miláčka,nebo se pokusíte i o rozmnožení určitě neprohloupíte. Na výběr je mnoho barevných variant v nejrůznějších cenových relacích. Aymara se Vám za péči odvděčí pohledem svojich nádherných velkých očí. Závěrem bych chtěl poděkovat mojí manželce Renatě,která se o papoušky stará se mnou a tchýni,která nám umožnuje odjet na dovolenou (krmí v naší nepřítomnosti) A nesmím zapomenout ani na dobré rady od RNDr.M.Smrčka.

—————

Zpět